Chleb serowy.


Dzis zapraszam Was na pyszny chleb. Przepis pochodzi z Pracowni Wypiekow. Liska napisala, ze ten chleb nie pozostawia nikogo obojetnym i miala w 100% racje :) Zakochalam sie w nim od pierwszego kesa. Jest naprawde rewelacyjny! Mieciutki, z fajnymi dziurami, napakowany serem. Mi najbardziej smakowal maczany w oliwie :) Upieklam go z maki orkiszowej (typ 630) dodajac ser zolty, fete, troche plesniowego i posiekane czarne oliwki. Z podanych skladnikow wychodzi jeden nieduzy bochenek, z chrupiaca skorka i mieciutkim wnetrzem (nawet kolejnego dnia smakuje wspaniale co w przypadku chlebow na samych drozdzach nie jest takie oczywiste). Nie wymaga zagniatania, wystarczy tylko wymieszac wszystkie skladniki i odstawic na 12-16 godz. (zaczynu nie jest duzo ale swietnie wyrasta i nastepnego dnia wypelnil mi prawie cala duza miske). Bochenka tez nie musimy formowac, wystarczy chleb przerzucic na omaczona scierke a pozniej po wyrosnieciu wrzucic do dobrze nagrzanego zeliwnego garnka. Goraco polecam :)


Chleb serowy
na podst. przepisu Jima Laheya

400 g maki pszennej (dowolnej)
200 g sera (zoltego, plesniowego, fety; wazne, zeby to nie byly zbyt miekkie sery, bo jak sie zmieszaja z ciastem, to sie w niego wtopia) - trzeba ser pokroic na 1 cm kostke
1 lyzeczka soli
3/4 lyzeczki suchych drozdzy
300 g wody

Wszystkie skladniki wymieszac w misce i zostawic na 12-16 godz.

Nastepnego dnia na sciereczke wysypana gruba warstwa maki przelozyc ciasto i chwytajac scierke po obu stronach, uformowac luzny bochenek, obtoczyc go w mace ze sciereczki. Przelozyc ze sciereczka do miski lub durszlaka, przykryc i odstawic do wyrastania na ok. 30-60 min.

Garnek zeliwny z przykrywka wstawic do piekarnika i nagrzac do 230°C (ok. 30 min.) - garnek musi byc naprawde dobrze nagrzany.

Wyrosniety chleb przerzucic do garnka (jesli opadnie - nie przejmujemy sie, wyrosnie ponownie). Przykrywamy i wstawiamy do piekarnika na 20 min. Nastepnie zdejmujemy przykrywke i dopiekamy kolejne 15-20 min.

Studzimy na kuchennej kratce.


Rady Liski:
* do chleba mozna tez dodac oliwki, ziola, czy drobno pokrojone suszone pomidory lub orzechy wloskie.
* zamiast jasnej maki pszennej, mozna uzyc orkiszowa lub zmieszac jasna pszenna z razowa

Komentarze

Wiewióra pisze…
zgadzam się z Toba i z Liska w 100% :) właśnie za mną chodzi i pewnie niebawem zrobię. Moja ukochana wersja to z suszonymi pomidorami i cheddarem :)
Aurora pisze…
Szkoda, że go brak dziś w mym chlebaku ;)
Droczilka pisze…
Znam ten chlebek. Faktycznie jest przepysznie uzależniający...:-)
Amber pisze…
Przepięknie upieczony Agnieszko.
Taki słoneczny,pysznie śródziemnomorski.
Ach!
Ona pisze…
Wygląda naprawdę apetycznie, a mamy ostatnio fazę na pieczenie chleba, więc kto wie.. może spróbujemy:)
Majko! Jest przepiękny! Upiekę w weekend:)
Pozdrowienia noworoczne:*
KucharzyTrzech pisze…
Majka, narobiłaś mi teraz takiego smaku :), że w niedzielę go piekę!!!!
ANIA pisze…
Też go robiłam pychota :)
kornik pisze…
Majeczko, to teraz ja zapisuję przepis:) na taki chlebek mam właśnie smaka:) Z garnka musi być super!
Agnieszka pisze…
Ciężko pozostać obojętnym wobec takiego pysznego chleba. :)
Olimpia Davies pisze…
Koniecznie musze upiec ten chlebek, ale mam własnie ochotę na chlebek z mąki orkiszowej która mi sie właśnie skończyła. Może jednak skorzystam z rady i zmieszm razową z przenną:-)
Zapamiętam go sobie!
Taste of Living pisze…
dodaję do listy rzeczy do zrobienia i idę kupować miękkie sery, bo akurat nie mam :)
Anonimowy pisze…
Ekstra! Zapisuję, bo odezwały się wspomnienia z podróży do grecki, gdzie podawano taki chlebek ;)
Pięknie Ci się upiekł:)
moniczkawkuchni pisze…
świetny chlebek, chętnie bym go spróbowała, ale przygotowanie chyba trochę za bardzo skomplikowane jak dla mnie.
kass pisze…
Ja tez bardzo lubię taki chleb, pycha!
Majana pisze…
Ach, jest po prostu piękny Majeczko!:)
pieczarkamysia pisze…
Majko! :)
Ale mi ochoty narobilas na taki chlebus!
Wyglada bosko w Twoim wykonaniu :)

Buziaki ;*
Justyna pisze…
ale fantastyczny! schrupałabym przylepkę :)
Anonimowy pisze…
Piękny, i pewnie smakuje obłędnie. Gdybym jeszcze tak się nie bała ich piec....
Piekłam go już kiedyś, pamiętam, że była wiosna.
Buziak wielki, Twój wygląda cudnie!
Bea pisze…
Pieeekny bochen Majko! Ja nadal nie odwazylam sie na ten garnkowy... :/

Pozdrawiam serdecznie!
Olimpia Davies pisze…
Faktycznie coś mi się pomieszało tylko jaki to ja chlebek miałam upiec skoro potrzebny mi był zakwas pszenny:-), ale zakręcona jestem.
Tak więc, mąkę orkiszową już mam i jutro pieke ten chlebek:-)
Co do zakwasu pszennego to musi poczekać aż mnie oświeci do czego go zrobiłam:-)
Pozdrawiam serdecznie
Tak pieknie wygląda, że pewnie niebawem wypróbuje Twój przepis:)
A czy może się udac w automacie do wypieku chleba?
wyrobię go sama:)
majka pisze…
Suszone pomidory i cheddar to swietny pomysl. Koniecznie musze wyprobowac :)

Pozdrowienia.
majka pisze…
Wiec moze upieczesz? Jest naprawde nieklopotliwy :)

Pozdrawiam.
majka pisze…
Upieklam go wczoraj po raz kolejny. Zniknal jeszcze tego samego dnia :) Uwielbiam go :))

Pozdrowienia.
majka pisze…
Dziekuje Amber. Dla mnie najlepszy maczany w aromatycznej oliwie :)

Usciski.
majka pisze…
Sprobuj koniecznie. Nie nameczysz sie przy przygotowaniu a efekt wspanialy :)

Pozdrowienia.
majka pisze…
Dziekuje slicznie. Upiecz koniecznie :)

Usciski.
majka pisze…
Ciesze sie bardzo. Na pewno Ci posmakuje :)

Pozdrowienia.
majka pisze…
Zgadzam sie w 100% :)

Pozdrowienia.
majka pisze…
I jest super Korniczku :) Upiecz koniecznie :)

Usciski.
majka pisze…
Oj ciezko :) Upieklam go juz po raz kolejny. Chyb sie uzaleznilam :))

Pozdrowienia.
majka pisze…
Ja nie pieklam jeszcze z mieszanych mak ale podejrzewam, ze jest rownie pyszny. Upiecz i daj znac czy Ci smakowal :)

Pozdrowienia.
majka pisze…
No ja mysle! :)

Usciski.
majka pisze…
Dla mnie najfajniej smakuje w tym chlebku zolty ser. Jak trafisz na kawalek skorki z takim zapieczonym serkiem to....mmm....to jest obled :))

Pozdrowienia.
majka pisze…
Dziekuje. Upiecz a wspomnienia stana sie rzeczywistoscia :))

Pozdrowienia.
majka pisze…
Dziekuje slicznie :)

Sciskam mocno :)
majka pisze…
Przygotowanie skomplikowane? Jest bajecznie proste. Sprobuj a sama sie przekonasz :)

Pozdrowienia.
majka pisze…
Prawda? Ciesze sie, ze nie jestem sama :)

Pozdrowienia.
majka pisze…
Dziekuje Majanko :) A do tego jaki pyszny...naprawde :)

Usciski.
majka pisze…
Dziekuje Mysiu. Podejrzewam, ze w Twoim wykonaniu wygkladalby o niebo lepiej :)

usciski.
majka pisze…
Dziekuje. Moge Cie poczestowac. Z wczorajszego chlebka zostala wlasnie przylepka :))

Pozdrowienia.
majka pisze…
Dziekuje. A smakuje naprawde oblednie :) Nie boj sie piec. Ten chleb jest tak prosty, ze juz prosciej byc nie moze. Tylko zamieszac, do wyrosniecia i do gara :) Jak juz zaczniesz piec to nie bedziesz potrafila przestac :)

Pozdrowienia.
majka pisze…
Dziekuje Olciku. Ten chleb kojarzy mi sie z latem, nie wiem czemu :)

Usciski.
majka pisze…
Dziekuje Beatko. Nie odwazylas sie ? Przeciez to jeden z najprostszych sposobow. Taki chleb dla leniuchow takich jak ja :)

Usciski.
majka pisze…
I jak, upieklas? Ja pieklam wczoraj ponownie i juz chlebka nie ma :) Zjedlismy go blyskawicznie :)

Pozdrowienia.
majka pisze…
Dziekuje i polecam.
majka pisze…
Nie mam pojecia... Nigdy nie pieklam nic w automacie do chleba. Tego chlebka nie trzeba wyrabiac, wystarczy wszystko tylko wymieszac lyzka :) Napisz, czy Ci wyszedl jesli sie skusisz :)

POzdrowienia.
Bea pisze…
Majko, dla mnie to raczej 100% sposob na to, by miec obydwie poparzone dlonie :D
ZAWSZE w takich sytuacjach doznaje jakichs obrazen ;))
Olimpia Davies pisze…
Tak upiekłam:-), jest rewelacyjny. Właśnie skonczyłam pisać post u siebie o tym chlebku, jutro opublikuję:-). Zjedliśmy go razem z Twoim kurczakiem, który nota bene jest nie z tej ziemi, chrupiący, mięciutki, pełen smaku, najlepszy jaki do tej pory jedliśmy. Jesteś wielka:-)
Pozdrawiam:-) i zapraszam jutro do siebie na zdjęcia chlebka:-)
Anonimowy pisze…
Dzisiaj zrobiłam ten chlebek,jest wyśmienity iwygląda tak jak u Ciebie na zdjęciu.Piekłam na patelni wyłożonej papierem ,ponieważ nie mam takiego garnka.Obawiam się ,że dzisiaj go zjemy , a jutro będzie powtórka.Wielkie dzięki za tak smaczny i wykwintny przepis.
ugotujmyto.pl pisze…
Zakochałam się w tym chlebku i zapisuję do listy do zrobienia:)!